۰۵۱-37603731-2-09157582009

شنبه تا پنجشنبه ساعت ۸ الی ۱6

هرآنچه درباره مالیات بر ارزش افزوده باید بدانید

  • محمد تیموری
  • ۶:۴۷ ب.ظ

مالیات بر ارزش افزوده که در چند سال اخیر توسط دولت وضع شده و از شخصیت های حقیقی وحقوقی از مرحله تولید تا توزیع اخذ می شود مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته مصرفی ، درآمدی و تولیدی تقسیم میشود و مشمولان در موعد مقرر باید پرداخت کنند تا مشمول جرائم نشوند.

تصور عموم برآنست که فقط مصرف کننده مالیات بر ارزش افزوده می دهد. درحالی که تولید کننده کالا و خدمات هم باید مالیات بر ارزش افزوده بیشتری پرداخت کند . در اقتصاد هرکسی چه حقیقی و حقوقی که مصرف بیشتری داشته باشند  مالیات بیشتری پرداخت می کنند و هرفردی که تولید بیشتری داشته باشد مالیات کمتری پرداخت می کند.

مالیات برارزش افزوده چیست؟

طبق ماده قانون سوم مالیات برارزش افزوده تفاوت بین ارزش کالا یا خدمات عرضه شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده در یک بازه زمانی مشخص ارزش افزوده نامیده میشود.

مالیات بر ارزش افزوده چه زمانی باید پرداخت شود؟

طبق قانون ، مالیات بر ارزش افزوده می بایست هر۹۰ روز پرداخت شود.

آیا صادرات و واردات مشمول مالیات بر ارزش افزوده است؟

فروش کالا و خدمات به خارج از کشور مشمول مالیات نیست همچنین هرکالایی که وارد میشود با اجازه گمرک ابتدا مالیات باید اول پرداخت شودسپس وارد شود.

اما مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی به چهار دسته کلی تقسیم بندی میشوند:

-خرید کالا و خدمات

-فروش کالا و خدمات

-حساب عوارض خرید کالا و خدمات

-حساب عوارض فروش کالا و خدمات

هرآنچه درباره مالیات بر ارزش افزوده باید بدانید

هرآنچه درباره مالیات بر ارزش افزوده باید بدانید

چه مواردی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است؟

-کلیه تخفیفات اعطایی به خریدار کالا وخدمات

-مالیاتی که قبلا توسط عرضه کننده کالا یا خدمات پرداخت شده است

-هرنوع مالیات غیر مستقیم و هرنوع عوارضی که هنگام عرضه کالا وخدمات پرداخت شده است.

اموال غیرمنقول اشخاص  حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات، از پرداخت مالیات بر ارش افزوده معاف است.

فرش دستبافت ، کالا های اساسی مثل قند ، شکر وبرنج ، گندم و آرد ، لبنیات ، گوشت ، شیرخشک ، نان و سویا..

-کلیه تجهیزاتی که درفرودگاه ها برای عملیات ناوبری استفاده میشود.

-فعالیت صندوق های قرض الحسنه مجاز و کلیه خدمات بانکی و موسسات اعتباری و صندوق های تعاون و تعاونی  ها.

-کلیه محصولات کشاورزی که فرآوری نشده باشد.

-خدمات دام وطیور

-دامو طیور طیورزنده و آبزیان و فعالیت های زنبورداری.

-فعالیت های مرتبط با انواع کود وسم و نهال و بذر.

-کلیه خدمات حمل ونقل عمومی درون وبرون شهری

-کلیه فعالیت های مرتبط با چاپ و نشر و کاغذ

-کلیه خدمات مشمول مالیات بردرآمد حقوق که موضوع قانون مالیات های مستقیم است.

-کلیه خدمات درمانی اعم از انسان و حیوان و گیاه.

-کلیه خدمات توانبخشی و حمایتی بیماران و نیازمندان.

کلیه خدمات مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی.

کلیه خدمات پژوهشی و آموزشی طبق تایید وزارت کارو وزارت علوم و وزارت بهداشت.

-کلیه کالاهای همراه مسافر که برای استفاده شخصی و منطبق با قانون صادرات وواردات باشد.

-کلیه  اقلام برای مصارف نضامی و انتظامی که به تایید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برسد

مراحل دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

این گواهی که به افزاد چه حقیقی وچه حقوقی به صورت ۶ماه و ۱۲ماهه داده می شود. پس از پایان اعتبار این گواهی ، بایستی نسبت به تمدید آن اقدام کرد. و همچنین اگر قصد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به فروشنده کالا یا خدمات دارید بایستی گواهی نامه ثبت نام را از فروشنده کالا و خدمات دریافت کنید و نسبت به اعتبار آن اطلاعات کسب کنید.

گواهی پس از تایید که شرکت ثبت شده است و کد اقتصادی را دریافت کردیدقابل دریافت است و مراحل آن به شرح زیر است:

-مراجعه به سایت و انجام ثبت نام اولیه و ارسال مدارک شرکت

-ارائه برگه ثبت نام در سامانه به همراه مدارک مربوط به ثبت نام

-پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور ، ثبت نام مرحله دوم انجام می شود.

-تسلیم کلیه مدارک به اداره دارایی شامل اظهارنامه مالیاتی ورونوشت قرارداد.

چه مدارکی برای ثبت نام اولیه لازم داریم؟؟؟

-کد اقتصادی شرکت

-کپی اسناد هویتی اعضای هیات مدیره براساس آخرین تغییرات شرکت.

-کپی آگهی تاسیس شرکت براساس اطلاعات در روزنامه های رسمی

-کپی اخرین تغییرات شرکت مطابق با مطالب مندرج در روزنامه.

-وکالت نامه رسمی

-نشانی کامل دفتر مرکزی شرکت با کدپستی ۱۰رقمی

-شماره تماس دفتر مرکزی و شماره تماس مدیرعامل.

-هرگونه مجوز فعالیت

-ارائه اطلاعات بانکی

-اطلاعات کد اقتصادی

شرایط صدور گواهی نامه ثبت نام:

-ثبت نام افراد در سامانه عملیات اینترنتی سازمان امور مالیاتی

-تکمیل ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده

-درخواست صدور گواهی نامه ثبت نام در سامانه

-بررسی صحت اطلاعات ورودی افراد توسط کارشناس

-ارائه کلیه اظهارنامه های دوره های مشمولیت افراد

-ترتیب پرداخت مالیات و عوارض.

برای دریافت گواهی نامه به قسمت مدیریت سامانه evat  رفته و در منوی گواهی نامه ثبت نام، زیر منوی صدور گواهی نامه ، گواهی نامه را انتخاب و به نشانس قانونی ارسال میشود.

 

جهت مشاهده محصولات شرکت به سایت http://www.shop.isunn.ir مراجعه نمائید .

راه های ارتباطی با شرکت ایسان:

۰۵۱۳۷۶۰۳۷۳۱

۰۹۱۵۷۵۸۸۲۰۰۹

اینستا: isunn.group